- Brno
- LPP Czech Republic, s.r.o.
-
Benefity:
Získávání a výběr zaměstnanců je nedílnou součástí HR práce. Pomůže vám lépe poznat vaši společnost, rozvinout vztahy s manažery, kteří pozice obsazují, a v neposlední řadě také s novým kolegou, pro kterého budete vy a jeho manažer těmi hlavními oporami.
Pojďme si říci, jak na hledání nových zaměstnanců, kde hledat zaměstnance, jaké jsou možnosti, které máte, a jak najít zaměstnance, který bude ideální.
Zjistěte možnosti inzerce |
Na začátku je nutné společně s manažerem, pro kterého vhodného uchazeče hledáte, ujasnit několik základních informací, bez kterých výběr zaměstnanců nemůžete zahájit.
Při náboru a výběru zaměstnanců je nutné vyjasnit:
Na základě těchto kritérií si s manažerem stanovte hlavní body, podle kterých budete hodnotit uchazeče po pohovorech. Je dobré si s manažerem vše potvrdit písemně, případně mu nechte čas na rozmyšlenou.
Pokud pozici budete otevírat pro externí zájemce, nezapomeňte si přečíst náš článek Jak napsat inzerát práce, který zaujme, kde shrnujeme, jak by měl inzerát vypadat, jak se vyhnout prázdným frázím a co do inzerátu neuvádět.
Způsoby hledání zaměstnanců rozdělujeme na dvě skupiny, interní a externí způsob hledání nových zaměstnanců.
Základní metodou, která by ve většině společností měla být první volbou, je interní nábor. Tedy, hledání talentu mezi stávajícími zaměstnanci.
Na základě pravidelného hodnocení svých zaměstnanců znáte talenty, znáte jejich ambice. Využijte toho! Zaměstnanci, kteří uvidí, že je ve vaší společnosti možnost kariérního postupu (nemusí se jednat o vyšší pozici, ale například o pozici v jiném oddělení), budou více motivovaní, a současně se zlepší vaše firemní kultura. Doporučujeme vám přečíst si k danému tématu tyto naše články: Efektivní a dlouhodobá motivace zaměstnanců a Přehledně: firemní kultura, jak ji vytvořit a udržet.
V případě externího náboru máte několik možností, kdy každá má své výhody i nevýhody.
Typ externího náboru |
Výhody |
Nevýhody |
Vlastní inzerce |
|
|
Spolupráce s úřadem práce |
|
|
Personální agentura |
|
|
Spolupráce s vysokými školami |
|
|
Vytvoříte si inzerát na webových stránkách JenPráce,cz v sekci pro inzerenty, které navštíví více než 50 000 uchazečů denně, čekáte na reakce, pohovorujete kandidáty, a pokud vše klapne, vyberete nového kolegu.
Pozici můžete obsazovat i s místně příslušným úřadem práce, který ji bude aktivně nabízet uchazečům o zaměstnání. Případně v rámci programu rekvalifikace pro vás vhodného kandidáta úřad práce rekvalifikuje.
Personální agentury mají své databáze s životopisy kandidátů, aktivně pro vás mohou oslovit kandidáty od přímé konkurence (headhunting).
Dlouhodobá spolupráce, aktivní participace na výuce, kdy odborníci z vaší společnosti přináší studentům nový pohled na probírané učivo, vytváří pro vás v dlouhodobém horizontu zdroj nových kolegů.
Zvolili jste si metodu výběru zaměstnanců, získali jste životopisy, protřídili jste životopisy, naplánovali jste pohovory a vedete pohovory.
Jak jsme si říkali na začátku tohoto článku, s manažerem jste si stanovili kritéria, podle kterých budete kandidáty hodnotit.
Požádejte manažera, aby kandidáty, se kterými se setkal osobně, podle stanovených kritérií ohodnotil. Vy udělejte to samé. Na následné schůzce budete jednotlivé kandidáty hodnotit, a cílem je dospět k tomu, že jste se shodli, a vy kandidátovi připravíte pracovní nabídku.
Je možné, že se s manažerem neshodnete. Nic se neděje, je to běžné. Můžete zahájit nové výběrové řízení, případně upravit kritéria na danou pozici, protože manažer zjistil, že takový superman opravdu neexistuje.
Objevte možnosti inzerce |
Na každého z vás může kandidát působit jinak, proto je vhodné mít svá tvrzení, proč ano a proč ne, podložená daty, konkrétními údaji, které kandidát na pohovoru řekl.
Publikováno 20. října 2022
Pracovní portál JenPráce.cz provozuje